Ny frisk!

Heisann! Det ble en ganske lang pause nå i sommer, og av den grunn har jeg bestemt meg for å starte på nytt her.

Sommeren 2013 har vært fantastisk på mange måter. Jeg har ikke hatt noe ferie, men jeg har storkost meg i sommerjobben på infeksjonsavdelingen på sykehuset – innser bare mer og mer at jeg har valgt riktig karriere, og jeg gleder meg til fortsettelsen. Starter på tredje og siste år av sykepleierutdanningen til torsdag, og det er både skummelt og veldig spennende at jeg snart (og endelig) er ferdig utdannet sykepleier!

Tross mye jobbing har jeg hatt det supert med venner og nytt det deilige sommerværet vi har hatt i en laaang periode. Herlig! Men nå gleder jeg meg virkelig til høst og vinter. Vi har så smått starta opp med hundetreningen igjen, og jeg skal være mye mer delaktig fremover enn jeg har vært til nå. Jeg hadde jo min første tur med sleden alene før snøen forsvant, og når man først har prøvd hundekjøring – ja, da er det vanskelig å la være ;-)

Høsten symboliserer for meg en ny start – hvert år. Men høsten 2013 er litt annerledes. Jeg skal og må endre på livsstilen min – drastisk. Har sagt det en million ganger før, men jeg har nå fått meg et lite «støkk» og brukt mye av sommeren på å virkelig tenke over hvordan jeg lever. Det har vært vanskelig å innse, men jeg tror jeg har blitt flinkere til å være ærlig med meg selv i løpet av denne sommeren. Min kjære samboer har også hjulpet meg til å tenke mer over de små valgene i hverdagen – som i helheten blir de store valgene i hvordan man lever livet. Det høres kanskje veldig dramatisk ut slik jeg beskriver det nå, og kanskje det faktisk er det også… Eller kanskje ikke. Men jeg vet ihvertfall at jeg ikke vil ha det slik, og at jeg hvis jeg ikke gjør noe nå snart, så kommer jeg ikke ut av denne «onde sirkelen».

Nok om det. Min nye start innebærer hovedsakelig dette:

  • Aktivitet. Minst 3 timer moderat til hard fysisk aktivitet i uka. Sykle, jogge, skitur, styrkeøvelser. Målet mitt er å gå ned minst 10 kg. Antall timer skal selvfølgelig økes etterhvert, men jeg tror det er en fin start for meg.
  • Kosthold. Minus brød, poteter, ris, saus og junkfood. Mindre porsjoner. Godteri, alkohol og brus kun én dag i uka. Sunnere middager og lage niste til jobb og skole.
  • Snusslutt. Helt ærlig blir nok dette det vanskeligste punktet. Og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal «angripe» det enda. Om jeg skal trappe ned eller slutte på dagen. Om jeg skal benytte meg av hjelpemidler. Hva jeg skal gjøre når jeg kjenner suget.
  • Skole. Lese pensum minst 1 time hver dag (minus lørdag og søndag).
  • Døgnrytme. Ha fast tidspunkt for leggetid og stå-opp-tid hver dag (selvfølgelig noe forskøvet i helger).

Dette blir vanskelig. Jeg er utrolig svak, men jeg må bare være hard mot meg selv og se at dette er til det beste for meg. Jeg vet jo at jeg kommer til å bli utrolig stolt og mer fornøyd med livet hvis jeg klarer dette :-)

balloons

  • Ei 25 år gammel sykepleierstudent som er forlova og lever ut drømmen hun ikke visste hun hadde. Nemlig det å bo "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" - mer eller mindre. Her skrives det om hverdagen som student, interessen for hus og hage, dyra våre, drømmer og mål og tanker rundt alt og ingenting.
  • Kategorier

  • bloglovin
    Follow on Bloglovin

  • Siste kommentarer

  • Arkiver

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.